Referat wygłoszony na ogólnym zebraniu z rodzicami
w Szkole Podstawowej w Chmielku
w dniu 06 listopada 2003r.
Opracowała: Mariola Małyszek
Temat:
Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu –
dysleksja rozwojowa.
Trudności w czytaniu i pisaniu mają tak długą historię, jak długa jest historia posługiwania się pismem w komunikacji międzyludzkiej. Dawniej specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu nazywano “wrodzoną ślepotą słowną”. Z czasem zaczęto używać terminu “dysleksja rozwojowa”. Określenie “rozwojo
wa” oznacza,
iż opisane trudności występują od początku nauki szkolnej.
Termin dysleksja rozwojowa (w szerszym ujęciu) obejmuje cały syndrom zaburzeń czytania (dysleksja) opanowania poprawnej pisowni (dysortografia)
i poziomu graficznego pisma (dysgrafia)
.
W węższym ujęciu:
dysleksja - to specyficzne trudności / zaburzenia w nauce czytania, (które rzadko występują w sposób izolowany – nie można pisać poprawnie bez umiejętności czytania),
dysortografia – zaburzenia manifestujące się trudnościami
w opanowaniu poprawnej pisowni (występowanie błędów ortograficznych i innych odstępstw od prawidłowego zapisu),
dysgrafia – trudności w opanowaniu właściwego poziomu graficznego pisma.
Wyżej wymienione kłopoty z opanowaniem umiejętności czytania i pisania występują mimo:
- stosowania właściwych metod nauczania,
- inteligencji w granicach normy lub powyżej tego poziomu,
- sprzyjających warunków społeczno – kulturowych,
- motywacji samego ucznia do nauki i ćwiczeń.
Dysleksją nie są:
- trudności wynikające z zaniedbań środowiskowych lub dydaktycznych (choroby i absencja dziecka, środowisko ubogie w bodźce stymulujące rozwój, brak pracy nad przezwyciężaniem błędów i trudności w nauce),
- trudności wynikające z wad narządów zmysłów (wzroku i słuchu),
- trudności i opóźnienia nieistotne z punktu widzenia tempa rozwoju (opóźnienie mniejsze niż 1 rok),
- trudności związane z obniżeniem normy intelektualnej,
- trudności wynikające z braku motywacji do nauki.
Literatura:
Marta Bogdanowicz – “Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu – dysleksja rozwojowa”.
Ewa Górniewicz – “Pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu”.